Byutvikling og urban design

Folkens. Jenter.

Tittelen på denne posten er ingen spøk. Det er tittelen på et studium som tilbys ved universitetet i Stavanger, og sikkert mange andre universiteter i landet. Det er et kult ord. Mye kulere enn «byplanlegging», som er hva dette egentlig går ut på.

Jeg har hørt i fullt alvor at visse studier har hatt lave søkertall. Og så har man gjort noe med navnet på studiet. Studier med «design» i navnet, er mer populære, fordi særlig mange jenter er opptatt av «design». Et norsk ord for design har vært «formgivning». Det handler om hvordan forskjellige produkter skal se ut. Jeg levde lykkelig uvitende om at det fantes noe slikt, til langt utpå 90-tallet, da jeg stadig oftere traff på jenter på fest som skulle studere «grafisk design».

Nå er det altså ikke bare grafisk design, eller grafisk formgivning, men også urban design, eller urban formgivning. Jenter og gutter som er interessert i design, kan nå liksom designe en hel by, som man designer en pakke smør.

Reklamesiden til UiS slår til med litt av en setning om hva dette her er for noe:

Planleggingsprosess, formgiving, forhandlinger, utbygging og drift av byområder krever innsikt, kreativitet og evne til løsningsorientert samarbeid.

Her har man de kjedelige ordene i starten, men man redder seg liksom inn, med flere moteord mot slutten. De tre først ordene ser ut til å være ett og det samme for meg, det er planlegging, så det som står er at planlegging, utbygging og drift av byområder, krever innsikt, kreativitet og samarbeid (hvordan kan man ha samarbeid, om det ikke er løsningsorientert?).

Det er mange andre eksempler også på at gamle studier har fått fancy navn for å trekke til seg studenter. Det er jo litt dumt. Mange av disse gamle studiene er jo ganske viktige. Det er viktig å få seriøse studenter som vet hva de går til. Det blir for dumt å forsøke å lure noen til seg, som er så overflatiske at de ikke engang gidder å sette seg inn i hva studiet egentlig går ut på. Så skal de liksom gjennomføre det.

Seriøse byplanlegger må jo også bli ganske sjenerte, når de plutselig må si at de driver med «urban design». Som om jeg skulle si jeg driver med humoristisk design når jeg står på scenen. Planleggingsprosess, formgiving, forhandlinger, skriving av og presentasjon av vitser krever innsikt, kreativitet og evne til selvstendig tenking. Det er ingen sak å pynte tøys og tull med pene ord. Det er heller ikke vanskelig å late som noe er noe annet enn det er, ved å sette noen nye ord på det. Men det er ikke det det gjelder om. Det gjelder om å være presis og korrekt.

Særlig universitetene skulle være opptatt av det. Det er forskjell på ordet og tingen. Og tingen blir ikke forandret av at det kommer nye ord på den. Det skulle være temmelig elementært. Kreativ design på navnene på studiene forandrer ikke studiene. En høyskole blir ikke et universitet ved en navneendring. Eller jo, forresten, det blir det. Det er krefter i samfunnet som vil gjøre navn viktigere enn innhold. Sånn burde det ikke være. Det er til å le av, men det er ikke alt som er til å le av, som er bare morsomt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Meninger

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s