Å søle honning i koffeten for en som er veldig glad i honning.

God morgen!

I natt kom jeg hjem fra ferie. Min kone og jeg har der kjøpt honning. Honning er usannsynlig godt. Hadde det ikke vært for at biene laget det for oss, hadde vi aldri tenkt oss at det gikk an å smake noe sånt. Lynghonningen vi har i Norge, den faste vi kjøper i butikkene, gir et helt feil bilde av situasonen. Skikkelig honning skal være tykk og flytende, man skal kunne bade i den, landet som flyter av melk og honning er virkelig et drømmeland. Honningboksene jeg har vokst opp med her i landet, den har honning vi har smurt med kniv, eller med makt har vi tatt ut noe med teskje, og hatt det i varm melk. Veldig godt – men det er tydelig hvor skjeen har vært etterpå. Det finnes en annen verden honning. Den flytende, himmelske, drømmen.

Jeg kjøper den hvert år i utlandet. Jeg kjøper hvert år for mye. Jeg mister hodet, som alle fornuftige folk gjør i møtet med god honning, jeg kjøper uten kontroll, alt som er, alt. I fjor kjøpte vi så mye at han vi kjøpte av ikke hadde flere glass å ha dem i. Vi kjøpte plastflasker med vann, drakk opp vannet, og helte på honning. Direkte fra kubene, like ved, fersk som brødet som stekes i ovnen, flere liter. Altfor mye. Vi har flaskene ennå. De ligger i skapet. Honningen er stivnet.

Men det er verdt det, folkens, det er verdt det. Gleden over å kjøpe store mengder god honning kan oppveie mange senere skuffelser.

I år kjøpte vi hele lageret (riktignok av en annen forhandler, ikke direkte fra kuben, som paradishandlene av i fjor og tidligere år). – Jeg skal ha alt, sa min kone. – Alt? spurte forhandleren. – Alt, sa min kone. Vi hadde først kjøpt en liten boks, smakt på den, og så hadde ikke min kone somlet bort mer tid. Hun gikk like bort og kjøpte alt. Spiste ikke ferdig måltid. Kjøpte alt.

Jeg reiste hjem før min kone. Jeg pakket kofferten. Smart la jeg den ene boksen med honning, bøtten er kanskje riktigere å si, i en pose, så det ikke skulle bli noen problemer om noe av honningen fløt ut.

Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-hahahahahahahahahahahahahahahahahah-ha-ha, ooooiiiiiihhh-hahaha, ååååhhh.

Det har skjedd før. Jeg har skrevet blogg om det. Det skjedde igjen i går. Jeg har skrevet blogg om det også. Den sluttet med at jeg la meg for å sove. Jeg hadde jo pusset tennene. Jeg kunne ikke spiste utsølt honning.

I dag, derimot, var det frokost og et begynnende forsøk på opprydning. Hvor mye av honningen kan reddes? På noen som helst måte? Fra ferien hadde jeg med lavasj, georgisk brød, moren til min kone forbarmer seg alltid over meg, vil alltid ha i meg nok mat, gir alltid niste, selv om jeg før reisen har spist nok til å overleve en stund. Dette brødet er veldig godt når det er ferskt, men taper seg raskt. Det smaker også godt med honning, det er den beste kombinasjonen jeg vet, faktisk, fersk lavasj og honning, men det taper seg raskt. En flytur er nok.

Nå hadde jeg dette brødet å tørke honning med. Men det er sånn en motstand i meg mot å tørke honning. Det er så klissete og dumt å tørke opp, og så altfor godt til å skylle ned i  vasken. Fra i går hadde jeg satt plastposen med honningboksen og honningen i en plastbolle for baking, og satt alt sammen i vasken. I dag forsøkte jeg å løfte for å få en oversikt. Så godt som all honningen var rent ut. Boksen vi hadde kjøpt honningen i, var i praksis tom. Det var gått hull i den.

Det var gått hull i posen også. Da jeg løftet på den, fikk jeg fullt av honning på fingrene. Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort noen ting klart. Med hender fulle av honning måtte jeg åpne skap og kjøleskap, for å finne beholdere å ha honning i, og brød å spise honning med. Kaffe måtte jeg også sette på, kaffe med honning er veldig godt. Å vaske honnigen bort var helst ikke aktuelt, honning bør ikke gå i vasken.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

