Verdens blodgiverdag

Folkens. I dag våknet jeg opp til nyheten om at det var verdens blodgiverdag. Det er så mange slike dager, at vi av og til kan få inntrykk av de kanskje lurer oss. Hva om det ble en dag for dem som fremdeles foretrekker å skrive med kulepenn, og folk som er redd for sprøyter? Jeg har sjekket på Google, og funnet at Røde kors er med på det. De skriver at dagen er lagt til 14. juni, som er Karl Landsteiners fødselsdag, og at den feires i «utrolig mange land».

For meg ville et hvilket som helst antall land som er med i feiringen være utrolig, for jeg trodde ikke det ble feiret noen slik dag.

Jeg er ingen blodgiver. Jeg er en blodtaker. For noen år siden surret jeg det litt til med kroppen min, sånn at den etter hvert gikk nokså tom for blod. Dette tok jeg ikke så nøye, jeg levde etter den mandige løsningen, overse problemet, tenke at det går over av seg selv, hvis det er der.

Etter noen måneder på denne måten gikk jeg til legen. Og ble øyeblikkelig innlagt på Haukeland sykehus. Som den ekte mann jeg er valgte jeg også her å ignorere ordren om å komme meg til sykehuset straks, jeg gikk først på jobb. Det var noen penger å hente der. Så kunne jeg heller legge meg inn på sykehuset etterpå.

Haukeland er et stort sykehus, umulig å finne frem. Mine blodverdier var mer enn halvvert, det er ikke noe jeg bare skriver, det er sant, så jeg ble utslitt med en gang av all fysisk aktivitet, også det å gå rundt i gangene på et sykehus og lete etter hvor jeg skulle bli innlagt. Mange av avdelingene jeg forvillet meg inn i, viste seg å være veldig feil. Heldigvis hadde jeg matpakke. Et sted spiste jeg den.

Det var akuttmottaket jeg skulle til. Hvem kunne vite det? Min tilstand hadde i så fall vært akutt i månedsvis. Jeg fikk satt inn sprøyter og nåler og greier, blodprøver ble tatt, alt ble gjort klart, før de fant ut at jeg var på feil sted. Jeg skulle til Haraldsplass, avdelingen ved siden av. Dit reiste jeg i taxi. Plutselig var det slutt på gåingen, jeg som hadde gått rundt i gangene og korridorene i over en time, og i tillegg vært på jobb denne dagen.

På Haraldsplass ble alle innleggingsprosedyrene gjort en gang til. De kunne nok sende pasienten i taxi, men opplysningene lot seg ikke sende eller overføre på noen som helst måte, alt måtte gjøres på nytt.

Denne kvelden fikk jeg min første blodoverføring. Det var kjempegreier. Hvor nyttig blodet er får man først en ordentlig følelse av når man har manglet det litt. Det var nesten ren energi som rant inn i kroppen min den kvelden og natten, det var som å fylle bensin. Både den og kroppen blir sprekere etterpå.

Neste dag var jeg i veldig godt humør, og mer energisk enn jeg hadde vært på lenge. Jeg spiste dobbel frokost og vel så det, sykepleierne er jo vant med folk med manglende matlyst, de serverte gladelig flere ganger når man ba om det, som jeg gjorde det. Artig denne dagen var det også at sjefen på jobben ble lagt inn på samme rom. Det er så utrolig at man bare må tro det er sant.

Å gå ned til blodverdier på noe med 6, når det skal være noe med 13, det er ganske alvorlig. Legene ville gjerne finne ut hva dette her var noe. De klarte ikke å finne det der og da, så jeg måtte inn til full tarmundersøkelse. Jeg fikk en dato for når jeg kunne ta denne testen, det var snart, bare om en drøy uke, for hvis det var noe alvorlig, som kreft, var det viktig å få satt i gang behandlingen raskt. Men det var et problem med denne datoen jeg fikk, for jeg skulle reise i bryllup. Mitt eget.

Det gjorde jeg. Som de sa det de gamle romere, Navigare necesse est, vivere non est necesse, fritt oversatt Det er nødvendig å gifte seg, ikke å leve. Jeg er i dag gift med den samme jenta, og elsker henne høyt, og jeg har ikke hatt noe problemer med blodverdiene siden. Jeg trengte bare litt påfyll.

God blodgiverdag, alle sammen. Og gjør gjerne litt research på Karl Landsteiner og navigare necesse est.

Blodoverføring

Legg igjen en kommentar

Filed under Mitt morsomme liv

Legg igjen en kommentar

