Høstens første stand up på Checkpoint og Sandnes brygge

Onsdag og torsdag denne uken var det Stand up i regi av Stand up Stavanger, som vanlig på Checkpoint Charlie og Sandnes brygge. Det er første gang jeg kommer hit som halvgammel ringrev, jeg fikk presentert meg disse stedene med et par opptredener i vår. Ellers er det jo Rick’s og Bergensområdet som har vært min tumleplass.

I vår brukte jeg mye materiale som jeg hadde brukt før. Ingen i Rogaland skal ha sett hva jeg har gjort i Bergen. Men nå tenkte jeg at det er så kjekt å skrive noe nytt, at det er ikke verdt å se gjennom de gamle manuskriptene for å finne noe brukbart. Det er like greit å starte fra scratch, og lage ferske manuskript. Hvis jeg ikke skriver ned det jeg tenker ut, så forsvinner det jo også når jeg glemmer det. Jeg får ikke ut alt når jeg bare skriver nytt de gangene jeg reiser tilbake til Bergen for å stå på Rick’s. Et ferdig innslag på cirka 10 minutter i måneden er noenlunde passende produktivitet for meg, i hvert fall om man bare teller de cirka fire månedene i vårsesongen og tilsvarende i høstsesongen.

Det ble en lang innledning. Men det er jo det jeg er kjent for, også på scenen.

På Checkpoint onsdagen var det greit besøk, men det var en del publikummere som var der helst ikke for å se på oss, men for å snakke med hverandre. Vi er til for publikums del, det er ikke omvendt, men av respekt for andre publikummere som vil følge med, er det greit at man er litt stille, i hvert fall mens showet er i gang. Det virker forstyrrende for komikeren når folk ikke er rolige, og han eller hun får ikke ut sitt beste. Det fortjener ikke de av publikummerne som har betalt for å se på, og gjerne vil gjøre det.

Vidar Apeland var det som i Stavanger går under betegnelsen prøvekanin. Etter hva jeg hørte, var dette første gang han stod. Jeg synes han kom godt i fra det. Han har en fremtoning som gjør seg godt på scenen, man skjønner man skal le når han er der, og han er rolig og avslappet og behagelig å se på. Han kan nok jobbe med tekstmaterialet, som var litt monotont i virkemidlene. Det var også noen kunstpauser som var litt lange i forhold til poenget som fantes i slutten av dem. Det er ikke så bra når komikeren virker til å være mer imponert av egne vitser enn publikum er det. Det blir også vanskelig å komme seg videre med showet, når publikum ikke ler så mye som ventet. Men alt dette er nybegynnerproblemer som Vidar helt sikkert kommer over. Her har Stand up Stavanger funnet et nytt talent som både de og publikum vil få mye glede av.

Olav Halvorsen var et nytt bekjentskap for meg på scenen. Han gjorde seg bemerket med et meget bra tekstmateriale. Det var morsomt, originalt og intelligent. Jeg lot meg imponere over at han kunne kritisere nynorsken på en måte som var treffsikker og finurlig, mange som gjør seg morsomme over det som for de fleste er sidemålet, havner veldig lett i klisjeene. Det gjorde ikke Olav. Han hadde også en meget elegant overgang til den hysteriske flysikkerheten, og hva som der er lov og ikke lov. Sammenligningen mellom pantemaskin og damer var også morsom, godt observert og lett gjenkjennelig. Olav kom godt i fra det både på Checkpoint og på Sandnes.

Konferansier var Fredrik Brimsø, eller Fede, som han liker å kalle seg. Han har gått raskt fremover, etter at han for noen år siden var fast førstemann ut, og irriterte seg over det, til han nå holder egne show, og er konferansier på klubbkveldene. Han er også proff, vitsene blir levert med riktig timing og med god variasjon i tempo, og han gjør settene sine, selv om disse kveldene var litt vanskelige. Responsen kom ikke så enkelt og kjekt som den ofte gjør på Stand up Stavangers hjemmebaner.

Den kanskje vanskeligste jobben hadde Yngve Skomsvoll. Han er østlending, fra Bærum, og vi i Rogaland kan vel være noe som nærmer seg regelrett rasistiske mot den slags type folk. «Vi har ingenting i mot innvandrere, det er østlendingene som er problemet», det kunne være en one-liner her nede. Særlig på Checkpoint imponerte Yngve med å vinne over et publikum som i utgangspunktet var litt skeptisk. Han har jo vært med lenge, men jeg synes han har forandret uttrykket nokså kraftig fra de første gangene jeg så ham for 5-6 år siden. Kanskje er det bare brillene, og at han hadde fått antydning til skjegg. Jeg syntes i alle fall det var morsomt, og måtte ta meg i å le, ærlig og oppriktig. Mange av de i Norge som er så etablerte at de lever av komikken kan bli litt lærebokflinke, det er simpelten for godt timet, vitsene for godt arrangert, virkemidlene for lett gjenkjennelige. Yngve var aldri i nærheten av noe slikt. Settene hans var stramt og fint, stallen til stand up Norge holder god kvalitet, og det merkes både i tekst og fremføring.

Selv hadde jeg greie dager på jobben. På Checkpoint kom jeg glimrende ut, om det akspeteres at jeg lar meg rive med av mitt eget selvskryt, men jeg mistet nok publikum litt underveis i settet. Det gledet meg derfor at det dagen etter på Sandnes var motsatt. Der satt latteren litt inne i starten, men jeg følte det var mange som lo godt når det nærmet seg slutten. Det var ekstra gledelig for meg, siden jeg fra dag én til to hadde endret litt på andre halvdel, og i det hele tatt fått ordnet på det som ikke fungerte første dag. Det er alltid tilfredsstillende når man klarer å snu det som har gått dårlig til noe som går bra.

Slik var det gode dager på jobben for meg. De andre var litt mellomfornøyde, men har ikke noen stor grunn til det, slik jeg ser det. Jeg tror også at publikum stort sett hadde det fint, og at det er mange av dem som vil komme igjen neste gang, eller en annen gang. Det gjør de lurt i.

Neste gang Stand up Stavanger har show er om to uker, dere kan lese mer om det på hjemmesidene. Neste gang jeg skal stå i Rogaland er 5. oktober under Humorfestivalen.

Legg igjen en kommentar

Filed under Stand up

Legg igjen en kommentar

