Komiker! Streik!

Først var det bøndene som ikke kunne godta 75 % lønnsvekst mellom 2006 og 2012, 900 millioner ekstra fra i fjor til i år blir for lite, de ville ha enormt mye mer for overhodet å sette seg ved forhandlingsbordet, her var ikke annet å gjøre enn å gå til aksjon og si klart i fra at her trengs uklart mye mer penger. Så var det de offentlige ansatte som ikke kunne godta et tilbud på under 4 % økning, det er mindre enn frontfagene når man regner på en bestemt måte, og forresten har man ikke streiket på 28 år, det er som har man sovnet i timen. Her var heller ikke annet å gjøre enn å gå til aksjon, i form av streik, og si klart i fra at offentlig ansatte skal ha i hvert fall like mye økning som alle andre.

Som deltidskomiker føler jeg meg i et vakuum. Jeg vet jeg har sovet i timen, jeg har aldri forhandlet om lønn, aldri gått til aksjon. Jeg har ikke engang regnet ut prosenten jeg har i økning fra det ene året til det andre. Jeg har praktisk talt tatt det helt med ro.

Det slo meg da jeg hørte at bøndene uttalte at de ikke har noen egentlig streikerett. Om de streiker, så rammer det bare dem selv. En ting er at de eier sin egen bedrift, og det er å komme helt galt ut om det er arbeidsgiverne som begynner å streike (jeg krever at min bedrift går bedre!), en annen er at årstidene går sin gang uavhengig av jordbruksoppgjør. Sauer fødes og dør.

Vi deltidskomikere har heller ingen egentlig streikerett. Det er kanskje like bra, for mange av oss ville hatt store problemer med å bli tatt helt alvorlig. Det er deltidsjobben vår. Jeg kan se for meg at jeg er booket inn til et show, men så streiker jeg og kommer ikke. Hva skal man si? Det er den type streik som ikke vil gå noe særlig utover tredjepart.

Vi komikere kan heller ikke gå til noe særlig med aksjoner. Vi kan ikke helle vitser ut i gatene, eller blokkere utfarten av komikere til scenen. Vi kan kanskje kidnappe en ordfører, eller om ikke en ordfører, så kanskje en av de mindre betydningfulle politikere lenger nede på valglistene, kanskje av dem som ikke ble valgt inn. Om vi kjenner denne politikkeren. Så kan vi sette oss sammen og være kidnappet og ta en øl og grille litt, eller noe. Hvis vi kom oss inn på nærradioen, kunne vi uttalt oss sterkt og klart og sagt: Nå er det på tide kravene blir innfridd.

Som deltidskomiker krever jeg ikke mye. Det er skikkelig gøy når noen vil ha deg til å være morsom for dem, og er villig til å betale penger og gi deg øl og mat for det. Jeg ville blitt fryktelig sjenert over å kreve noe mer. Det er også så gøy å skrive tekster og tenke ut morsomme ting, at jeg ville streikebrutt med en gang. Så jeg er like glad situasjonen er som den er, og ville hatt som viktigste krav ved eventuelle forhandlinger: Mer å gjøre.

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Meninger

Legg igjen en kommentar

