Ny salme og ny Bibeloversettelse

Den norske kirke er aktiv for tiden.Samtidig som forfattere som verken er særlig kyndige i hebraisk eller gresk, eller i teologi eller kristendom, har vært med på å oversette Bibelen, hvor jo nettopp hebraisk, gresk, teologi og kristendom har vært regnet som nødvendige forkunnskaper for oversettelser, har kommunisten og ateisten Nordal Grieg fått en av tekstene sine innstilt som ny salme i den kirkelige salmebok. Hvis kirken ikke klarer å vinne folket med den kristne tro og det kristne budskap, kan den kanskje prøve å vinne seg noen tilhengere med andre ting som er populært for tiden?

Vanligvis blir det ikke regnet som et kvalitetstegn at man ikke har forkunnskaper om det man ovesetter fra. Det pleier å være regnet som viktigere å få sagt det som originalen vil ha sagt, fremfor å få til fiffige formuleringer fra moderne språkkunstnere. Og akkurat med Bibelen, så pleide man vel også å ha tillit til vår herre i det høye om at oversettelsen av hans ord ble som den skulle. Det virker nok som et tillitsbrudd at man i stedet har hentet inn Hanne Ørstavik som konsulent.

Men det er morsomt at Bibelen blir kjønnsnøytral og at man unngår det litt vanskelige ordet jomfru, om de gamle jøder ikke var politisk korrekte skal i det minste vi være det. Kanskje skulle man i samme slengen oversette Thomas Manns sotre verk på ny, og kalle det Josef og hans søsken, i stedet for det lite nøytrale Josef og hans brødre. Vi kan også prøve å forklare troende katolikker fra Italia at det nå skal hete unge Maria, ikke jomfru Maria.

Kanskje kan man tro at hele denne Bibeloversettelsen er en finte for å få lurt inn Til ungdommen i den norske salmeskatten. Det er jo godt gjort, all den tid verken sangen eller han som skrev teksten har noe som helst med kristendommen å gjøre. Tvert i mot så tok han fullstendig avstand fra den. Riktignok var det Arnulf Øverland som sa at man skulle fjerne korset fra flagget og heise det rent og rødt, godt kommunistisk, men han og Nordal Grieg operererte i samme leir. De kunne jo sette Du må ikke sove også inn i den norske salmeboken, med melodi av Halvdan Sivertsen, eller Sivert Høyem, for å gjøre det litt mer moderne.

Bisperådet begrunner sitt valg av den nye salmen med at den har kristne budskap om fred og solidaritet. Det er vel å merke vanskelig å gå med på, all den tid kristendommen verken har prediket eller praktisert fred og solidaritet særlig mye. Det gamle testamentet er fullt av nettopp det motsatte, som man sikker vil se om man leser en utgave som ikke er glattet ut av nye oversettelser, det nye testamentet har riktignok lite av krig og fiendtlighet, men det er nestekjærlighet og kjærlighet til Gud Jesus forkynner. Det er ikke at man skal gå inn i sin tid, og under en blodig storm vie seg til strid. Det er ikke noe løfte om at vi skal være gode mot moder jord. Det er slett ikke noe om at menneskelig ånd eller menneskelig makt skal utrette noe som helst, slik det er hos Nordal Grieg. Hos Jesus skal man elske sin neste, og legge sine liv i Guds hender. Hos Nordal Grieg skal man kjempe for fred og frihet, og skape en ny verden her på jorden med det.

Kanskje er det slik kristendommen må være i nettbrettets og smarttelefonens tidsalder.Vår tids forbrukere vil ikke ha noe som er vanskelig. Vi vil ikke hedre vår far og vår mor, vi vil ta det kuli med foreldrene. Du skal ikke ha andre guder enn meg, blir for strengt, du skal ikke ha andre guder enn de som passer deg for øyeblikket er bedre. Og du kan gjøre akkurat hva du vil på hviledagen, og alle andre dager. Gud ville blitt meget forundret, om han fantes og så hva som foregikk. Nordal Grieg, derimot, ville blitt forferdelig provosert hvis han visste at kirken prøvde å rappe skaperverket hans.

Legg igjen en kommentar

Filed under Meninger

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s