Strålende Stand up-kveld på Rick’s

Det lå an til å bli en strålende komisk kveld på Rick’s i går, og en strålende kveld ble det. Det var fem komikere med stor respekt for hverandre. Det vil si, Jonas Kinge Bergland stiller litt i en egen klasse og har sikkert ikke noen påtrengde respekt for oss, men vi synes alle sammen han er veldig flink, om ikke den flinkeste. Antagelig var det også han som trakk publikum og sørget for at det var opp mot fullt hus en fredag langt ute i mai. Det er ingen selvfølge har vi erfart fra tidligere år.

Stemningen på bakrommet var litt spesiell denne gangen. Vi var alle sammen litt ekstra nervøse. Jeg kjente det mot meg med en gang jeg kom dit, at nå hadde jeg en drøy time på meg til å lære meg manuskriptet skikkelig, og det var ikke noe sikkerhetsnett om det ikke gikk bra. Vidar sa det også, han kjente det i magen, det var noe helt spesielt, og Daniel fulgte opp, men han er jo alltid ekstra nervøs. Også erfarne Ellingsen kom med et usikkert spørsmål, om det var sikkert publikum ville forstå en type uttrykk, en type humor.

Stand up Bergen har fått fikset videoanlegget på bakrommet som har vært nede en god stund. Det gjorde at vi kunne se hvordan det gikk med de andre. Jeg er jo alltid hyperkonsentrert og går gjennom manus om og om igjen før jeg skal på, så jeg får ikke med meg stort av hva de som er før meg finner på. Men jeg fikk med meg såpass at Vidar begynner å bli godt rutinert, og får publikum med seg om det så er mot publikums vilje. Det var det ikke denne gangen.

Daniel mener jeg har en fordel med at han er så spent før han skal på. Han har mange krefter å overvinne for i det hele tatt å kunne gjennomføre. Men det gjør også at han kan bestemme akkurat hvordan han skal gjøre komikken sin, og gjennomføre det selv om det gjør vondt. Det gjør vondt uansett. Derfor blir opptredenen hans også risikofylt, det er tydelig det står ting på spill, og dermed får han også en nerve som kan forløse en ganske særpreget og egen komikk, som blir veldig ekte. Denne gangen begynte han «i en karakter», som det heter på sjargong, han snakket en annen dialekt og fremførte dårlige vitser som om det var alvor. Det gjorde virkelig vondt. Første forsøk gikk bra, publikum lo, men kunne ikke være sikre på om hele showet skulle bli som dette. Så fortalte Daniel en vits til i akkurat samme stil, også den ganske lang. Og publikum var med. Deretter introduserte han seg selv, og fremførte fra standardrepertoaret sitt. Jeg liker humor som tør å utfordre, det gjorde publikum også.

Harald Ellingsen er en Rogalandskomiker som jevnlig kommer til Bergen og opptrer hos oss også. Han er meget erfargen og har gjort mange typer jobber, og ser ut til å ha dette her som gjør at han vet hvordan han skal fortelle en hvilken som helst historie slik at den blir morsom. Jeg fikk bare med meg hvordan han hadde operert bort et hårstrå på nesen med sine egne fingre, en godt utbrodert historie med mange avstikkere og morsomme ekstrapoeng underveis.

Jeg har hatt det sjokkerende travelt dette halvåret, og har i praksis måttet gjennomføre et fysikkstudium etter påske. Dagen før showet var det kollokvie, og frem til den tok forberedelsen til denne all min tid. Manuskriptet til showet fikk jeg begynt på først da jeg kom hjem på kvelden. Så da er det bare til å skrive, skjære gjennom og ta avgjørelser når man er i tvil, gjøre det enkelt, bruke det man kan. Det var mer stress å lære det enn å skrive det, jeg tok det nok litt vel piano gjennom fredagen før jeg virkelig begynte å konsentrere meg. Og jeg fikk det altså som et sjokk da jeg kom bort på Rick’s.

Men det er det som er så pyton i denne jobben her. Man er nødt til å være så forferdelig nervøs og bli så anspent på forhånd, om man skal gjøre det ordentlig når man kommer på scenen. Sånn er det i alle fall for meg. Denne gangen var det imidlertid et veldig velvillig publikum som fylte pausene mine med krampelatter, da har jeg som komiker en ganske enkel jobb å gjøre. Det var en herlig forløsning å få det til denne gangen.

Til slutt kom Stand up-legen Jonas Bergland og leverte et sett med vitser jeg ikke hadde sett noen ganger før, og som alle holdt kjempekvalitet og ble utført suverent. Han er rett og slett kanskje Norges morsomste Stand up komiker, det er ganske så godt mulig jeg ville gitt min stemme til ham. Og publikum elsket ham, selvfølgelig.

Deretter var det fest. Og ingen holdt igjen på noe. Vi drakk det som var av øl på tre forskjellige steder, og fortalte hverandre hvor flinke vi var. Til publikummere som var med sa vi at de var flinke til å le, og dessuten fine å se på. Til Stand up produsent og sjef Bengt Ståle sa vi at han er en ypperlig produsent som holder god gang på Stand up Bergen. Det burde vi i alle fall sagt.

I dag har dagen – som alle forstår – vært en eneste lang pause.

Legg igjen en kommentar

Filed under Stand up

Legg igjen en kommentar

