Etter showet – 3. november

I går var det opptreden igjen etter en lang og delvis ufrivillig pause. Jeg har vært på ferie i utlandet store deler av oktober, om den kan dere lese på den ordinære bloggen, og følgelig ikke kunnet opptre da. Travle tider med jobb og studier har også begrenset aktiviteten. Men i går var det altså på igjen, for et hyggelig gjensyn med scenen på Rick’s og publikum der.

Mens jeg har vært bortreist har jeg vært aktiv med å skrive nye manuskript, opptil flere, men det slo tilbake på meg da maskinen manuskriptene var skrevet på konket ut. Jeg bestilte eksternt harddisk-kabinett for å hente ut harddisken og redde dataene der, men pakken med kabinettet ble sendt fra Komplett i forgårs, og er ennå ikke kommet frem. Så jeg måtte skrive et nytt manuskript. Og i dette tok jeg utgangspunkt nettopp i situasjonen jeg var i, at jeg hadde et manuskript, men at det var vekk.

Det var en velkjent gjeng som skulle stå i går. Pål Rønelv og Rune Lothe er de fra Stand up Bergen jeg kanskje har stått mest med, konferansier Roald Brekke er også en god gammel kjenning, så det var bare Mike fra Australia som var ny. Som vanlig får ikke jeg gjort så mye mens jeg venter på å gå på scenen selv, jeg går frem og tilbake på gulvet og memorerer manuskriptet, og tenker ut hvordan jeg skal oppføre meg der ute. Alle som var med i går er erfarne folk som kjenner sitt materiale og vet hvordan de skal få noe ut av det, og fra samtlige var det mulig å høre god latter og applaus fra publikum som denne gangen ikke hadde møtt frem helt fulltallig.

Da det endelig ble min tur som første etter pause sørget Roar konferansier for god applaus ved introen, og da har jeg stort sett hva jeg trenger for å sveve et innslag i land. Manuskriptet mitt var ærlig å melde ikke det beste jeg har hatt, så om jeg ikke gjorde en skikkelig jobb i fremføringen, ville fiaskoen bli total. Det ble den ikke. Som fiasko var forestillingen min ganske mislykket, og det gleder meg selvsagt at min litt sære form for anti stand up, med langsomt tempo, pauser og keitethet slår an for et stadig nytt publikum. Jeg er fornøyd med sånn det gikk i går, og leverer nokså det samme showet fredag. Siden blir det aldri mer akkurat dette manuskriptet, så fredag 5. november er altså absolutt siste sjanse til å få med seg hvordan man lager et helt stand up innslag på ideen om at man ikke har noe manuskript, og må hvile seg på pausene.

Etter showet ble det noen rolige øl på bakrommet, og litt rolig i salen før vi gikk hjem, det vil si jeg gikk hjem. Det var fortsatt noen igjen som virket som de skulle videre. Jeg tenker jeg kjører løpet fredag, og blir til det stenger da.

Showet begynner klokken 2030 og koster 120 kroner. Vel møtt!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Stand up

Legg igjen en kommentar

