Monolog for piano

Forrige måned postet jeg monolog for fiolin. Denne gangen er det monolog for piano, en enda mer sær tekst.

* * *

Monolog for piano

En monolog av Eivind Salen

 

En velkledd person kommer inn på scenen, og setter seg myndig ved pianoet.

 

Pause

Jeg kan spille piano.

Pause

Jeg har vel spilt i — tre, fire, fem år, noe sånt. Jeg er ikke noen mesterpianist, men jeg kan spille akkorder.

Pause

Noter skjønner jeg meg ikke på.

Pause

Det er akkorder jeg skjønner. Noter må jeg regne meg frem til. Bassnoter tar altfor lang tid. Dessuten skjønner jeg dem ikke helt. F-nøkkel. Men jeg er ikke så god til å koordinere høyre og venstrehånden uansett. Når jeg spiller akkorder, tar jeg meget enkle bassakkorder med venstre hånd.

[Viser nesten]

Det er ikke piano som er mitt store mål i livet. Det er å bli flyger. Sitte bak spakene i en Boing 727 – God kveld, kjære passasjer, det er kaptein Eivind Salen, som snakker. Jeg ønsker alle passasjer en behagelig reise, og skal selv sørge for at vi trygt kommer frem til bestemmelsesstedet innenfor tidsrammene uten heftelser av noen art.

Good evening dear passenger, this is captain Eivind Salen, speaking, you’ve been a lovly audience. I wish you all a pleassent trip during this show, and I will myself take care of bringing you all safe and sound to the target of our destiny without complaints of any kind.

Thank you

Thank you

Thank you

Heyyy!

            Bravo!

[Bukker og tar i mot dundrende applaus]

 

 

Eivind Salen

Mars’03

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Sketsjemonolog, Sketsjer

Legg igjen en kommentar

