Monolog for fiolin

Fremover nå vil det bli postet en monolog for et instrument hver sekstende i måneden. Jeg skrev for fiolin, tuba og piano, og syntes selv de var morsomme alle sammen. Men de ble aldri noe av.

Den passer best for folk som ikke kan spille.

* * *

Monolog for fiolin

En monolog av Eivind Salen

En person kommer inn på scenen med en fiolin.

Skal til å begynne å spille

Jeg kan ikke spille fiolin

Pause

Er det noen som vet hvordan man spiller på dette instrumentet? Jeg vet det ikke.

Pause

Er det noen som har et annet instrument på seg, hehe. Nei, det var utgjort det der, at jeg skulle komme inn hit på scenen med en fiolin.

Pause

Huff.

Pause

Jeg føler det litt som skolegutten, som får beskjed om bare å lese gjennom oppgavene, så skal nok matematikken gå bra, men så kan han jo ikke lese. Det står jo helt tydelig i oppgaven hva du skal gjøre.

Han som har studert fransk, men oppdager for sent at det er Italia han er i. At det er en italiensk klasse han skal undervise.

Han som ikke har førerkort, men får beskjed om bare å parkere sjefens bil. Unngå for all del skader. Vi står her oppe og ser på.

[Ser litt på fiolinen. Som om det gikk han å finne ut hvordan den virker, ved å se på den]

Jeg har jo sett folk spille fiolin. Men jeg har sett folk gjøre hjertetransplantasjon også. Jeg har sett folk kjøre tankbåt også. Jeg har sett folk bygge en boreplattform.

[Bestemmer seg plutselig fullt ut for å prøve. Gjør det akkurat nesten, før han på ny mobiliserer for fullt og nesten begynner. Så prøver han å mobilisere, men gir brått opp]

Beklager.

[Forlater scenen]

______

Eivind Salen

Mars’03

Legg igjen en kommentar

Filed under Sketsjemonolog, Sketsjer

Legg igjen en kommentar

