Golf

Ingen skal si denne sketsjen er lett tilgjengelig. Så ble den heller ikke mer enn knapt nok delvis vellykket da den ble fremført på Stundesløse i kveldene som het «Sannheten om leger og advokater», en gang ikke så lenge etter den ble skrevet. Jeg hadde selvfølgelig stor tro på teksten, men min medspiller hadde nok ikke det. Og det ble seende ganske rart ut, uten å være morsomt. Kanskje hadde teksten fortjent en bedre skjebne, eller ideen fortjent en bedre tekst.

* * *

Golf

Et intermesso av Eivind Salen

 

To stykker avbryter et eller annet.

 

Ene:     Holdt! Vent litt! Det er på tide med en pause! Det er på tide med et slag golf!

Andre: Golf!

Ene:     Ja, nå skal vi spille golf.

Andre: Golf.

Ene:     Golf. Har du utstyret?

Andre: Klart.

Ene:     Greit. Da blir det golf.

Andre: Godt.

Ene:     Ja.

Andre: Ja, er du klar.

Ene:     Som et egg. La oss komme i gang.

Andre: Hvor skal vi ha banen?

Ene:     Vi har den her.

Andre: Her?

Ene:     Ja, rett her.

Andre: Greit. Jeg henter utstyret.

Ene:     Godt.

[Andre går]

Andre: [Fra ute] Kan ikke du ta å underholde litt? Det går litt… det blir litt forsinkelser.

Ene:     Greit! Underholde. Det var en gang to griser som gikk langs en vei. Så kom de til en bro. Gå først, sa den ene. Nei, gå først du, sa den andre. De lurte på om broen ville holde, for den så litt gebrokken ut.

Andre: [Kommer] Her har jeg utstyret!

Ene:     Bra! Da går vi i gang med golf.

[utstyret viser seg å være helt usynlig. Det er absolutt ingenting som vises. De holder likevel på med til dels store innredninger]

Andre: Hvem skal være caddy?

Ene:     Det er en 18-hulls bane, ikke sant?

Andre: Nei, fem.

Ene:     Fem hull?

Andre: Ja.

Ene:     Ok. Da setter vi i gang.

Andre: Skal jeg være caddy?

Ene:     Ja, gi meg… gi meg kølle nummer seks.

Andre: Seks!? Er du sprø?

Ene:     Har du køllen?

Andre: Ja, men det skal jeg bare ha sagt… [Ene slår] Jøss…

Ene:     Bra slag, hva?

Andre: Utrolig bra. Spesielt med kølle nummer seks.

Ene:     Det er køllen jeg alltid bruker ved slike anledninger. Kølle nummer seks.

Andre: Ja, det må jeg si.

Ene:     Hva med en drink?

Andre: En drink?

Ene:     Ja, nede i klubbhuset.

Andre: God idé.         [De begynner å gå]

Ene:     Hører du sisiken?

Andre: Hvilken sisik?             [i det de er nesten ved døren] Vet du, jeg har vurdert om jeg skal begynne med en ny sport.

Ene:     Har du? Hva da?

Andre: Curling.

 

Eivind Salen

Mar’2002

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Sketsjer

Legg igjen en kommentar

