En krane er en krane

Følgende lille tekst er ikke skrevet som en egentlig sketsj, men som et bidrag til Studentteaterets dramatikkfestival i år 2004 eller 2005. Artig nok er det her den senere stand up komikeren Daniel Simonsen får sitt første lille scenegjennombrudd. Teksten virker kanskje noe skrudd, men den er blitt godt mottatt har jeg fått høre. Og innvidde vil jo lett se hvor inspirasjonen er hentet fra.

* * *

En krane er en krane

En skisse av Eivind Salen

 

Medvirkende: To personer

 

A:        En krane er en krane er en krane er en krane.

B:        [Kommer inn og gjør et eller annet arbeid, som forstyrrer A. A fortsetter likevel, inntil han ikke orker mer]

A:        Kan du…

B:        Kan du holde opp?

A:        … holde opp?

B:        Takk. [B fortsetter arbeidet]

A:        En krane er en krane er en krane er en krane. [Kort pause] Du må gå ut herfra. Du må gå ut herfra.

B:        Jeg må gjøre ferdig dette arbeidet først.

A:        Arbeidet? Du kan ikke arbeide her inne. [B arbeider] Dette er en teaterscene. Der er publikum.

B:        [Ser på publikum] Nei. Det er ikke publikum.

A:        Skjønner du ikke at jeg har en forestilling på gang? Du kan ikke arbeide her! [River B bort fra arbeidet. B står og ser på] En krane er en krane er en krane er en krane. [Til B] Du, dette fungerer ikke. Det nytter ikke at du står der og ser på. [B skal gå og arbeide] Nei! du får ikke gå tilbake heller. Du må gå av scenen.

B:        Jeg må gjøre ferdig arbeidet først.

A:        Du kan ikke arbeide midt i en forestilling! [B arbeider. A river ham vekk, og går med ham ut av scenen. A kommer tilbake] En krane er en krane er en krane er en krane. [Roper til B] Kom tilbake. [B kommer tilbake] Det nytter ikke. Du har gjort noe med stemningen her inne.

B:        Det er ikke jeg som har gjort noe med stemningen her inne.

A:        Jo, det er det. Det er du som har gjort noe med den. Jeg har nøye planlagt en forestilling, der jeg skal si: «En krane er en krane er en krane» og så videre, men som du ser, det fungerer ikke.

B:        Ja, jeg har sett det.

A:        Så hva skal vi nå gjøre?

B:        Få ferdig arbeidet. [går for å fullføre arbeidet]

 

Akt II

 

A:        Det der er ikke et arbeid.

B:        Jo, det er det.

A:        Nei, det er ikke det. Jeg sier at det ikke er et arbeid.

B:        Greit. La oss sammen finne ut om dette er et arbeid eller ikke.

A:        Ja, la oss sammen gjøre det. Og la oss også involvere publikum, de vil bare ha godt av å være med på litt tankearbeid.

B:        Vi har ikke noe publikum.

A:        Kjære publikum, ikke hør på ham. Tenk heller gjennom saken, bring inn alle nødvendige moment. Utfører denne personen, denne skuespilleren, denne rollefiguren dere ser her foran dere, utfører dette eksempelet på et fantasiprodukt, et arbeid?

B:        [Gjør seg ferdig med arbeidet] Der. Arbeidet er fullført. Resultatet ser du der.

A:        Nei.

B:        Jo. Se nøyere etter.

A:        Vel. Når jeg ser så nøye jeg bare kan, så kan jeg kanskje kalle det der et resultat. Men arbeid vil jeg ikke kalle det.

B:        Hvorfor ikke?

A:        Nei, det svarer jeg ikke på. Noe må vi overlate til publikum.

B:        Vi har ikke noe publikum.

A:        Jo, det har vi. Og det skal jeg bevise for deg. Se rundt deg, du som tror vi ikke har noe publikum. Hva kaller du disse folkene her da, de jeg nå går rett ved siden av og som jeg uten videre kan ta på, hvis det var det om å gjøre?

B:        Hva jeg kaller dem?

A:        Ja, hva kaller du dem? For eksempel han her?

B:        Det vil jeg ikke svare på.

A:        Du, nå får du gi deg, det der er min replikk, den har jeg brukt til noe ganske annet, nå får du svare det du skal.

B:        En krane er en krane er en krane.

A:        Nei! Det er min replikk! Den eneste jeg egentlig har!

B:        Det er ikke nødvendig å skrike det. Hva er det?

A:        Alt er tapt, det gikk ikke.

B:        Hva da?

A:        Dette. Det vi skulle gjøre.

B:        Hva skulle vi gjøre da?

A:        Jeg sa jo det, dette.

 

Akt III

 

A:        En krane er en krane er en krane. [B kommer og river ned arbeider han har gjort] Du forstyrrer. [B holder opp] En krane er en krane er en krane.

B:        Hvor lenge skal du holde på?

A:        Til jeg lykkes.

B:        Det der er ikke en forestilling. [River ned arbeidet, går]

 

Eivind Salen

2004

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Sketsjer

Legg igjen en kommentar

